חונך עם כל הלב: יאן קובצקי מיבנה זכה במלגת הצטיינות ארצית מטעם פר"ח


בטקס חגיגי שנערך הבוקר (21.1.19) במכון ויצמן למדע הוענקו 12 אותות הוקרה ומלגות לחונכים המצטיינים הארציים של פר"ח, בינהם יאן קובצקי (28) מיבנה. יאן חנך תלמיד בכיתה ח` שעבר תאונה קשה וסייע לו רבות בהדבקת הפער הלימודי והתפקודי. אימו של החניך: "בזכותו של יאן השיפור עצום. הוא יישאר חרוט בזכרוננו לעד".
    
חונך עם כל הלב: יאן קובצקי מיבנה זכה                 במלגת הצטיינות ארצית מטעם פר"ח
חונך עם כל הלב: יאן קובצקי מיבנה זכה                 במלגת הצטיינות ארצית מטעם פר"ח-2 חונך עם כל הלב: יאן קובצקי מיבנה זכה                 במלגת הצטיינות ארצית מטעם פר"ח-1

סיפור החונכות של יאן הוא פשוט מופלא ומעיד על ההשקעה והנכונות לעשות מעל ומעבר למען החניך שלו. יאן חנך חניך בכיתה ח` במסגרת פרויקט פרחי מדע-חונכות למדעים ע"ש רונה רמון ז"ל, מטעם משרד המדע והטכנולוגיה. החניך עבר בשנה שעברה תאונה בבית במהלכה נחבל בראשו. כתוצאה מכך היה מונשם ומורדם למשך תקופה ארוכה. כאשר התעורר התגלו אצלו בעיות נוירולוגיות וקושי בהליכה שבעקבותיו הוא נעזר בהליכון וכן קושי בדיבור. לאחר מספר חודשי שיקום הוא חזר ללימודים והיה צריך להתמודד עם פער לימודי עצום, לצד קושי חברתי שהתעורר עקב ההליכון וחוסר היכולת לדבר בצורה חופשית. כדי לפצות על הקושי בדיבור, נהג לכתוב בטלפון הנייד את מה שרצה לומר וכך תקשר עם סביבתו. בנוסף כדי להתגבר על הקושי הוא גם ניפגש עם קלינאית תקשורת.

במהלך הפגישות הראשונות עבדו יאן והחניך על הדבקת הפער הלימודי במתמטיקה, שנוצר בחודשים לאחר התאונה בהם עבר טיפולים, בבדיקות ושיקום ארוך. בנוסף למתמטיקה תרגלו גם אנגלית ופיזיקה ונוצרה ההרגשה שהפער בלימודי הולך ונסגר. בין יאן לחניך נוצר קשר נפלא ומיוחד. בשלב זה למדו כיצד לתקשר זה עם זה, להבין אחד את השני למרות המגבלה בדיבור, בו בזמן בנו יחסי אמון ויאן הקפיד לשדר לחניך תחושת ביטחון וקבלה. לאחר תקופה החליטו לעשות מאמץ ולהפסיק את התקשורת באמצעות הכתיבה בטלפון. הם החלו לתרגל את כל התרגילים שקלינאית התקשורת נתנה, יאן הקפיד לתקשר עם החניך בדיבור איטי וסובלני, מבלי למהר. כך היה לו קל לבנות משפטים, זאת תוך מאמץ להימנע מדרך התקשרות הישנה. תחילה החניך הרגיש מתוסכל כשעבדו על התרגילים של הקלינאית, מפני שלמרות שהתאמץ הדיבור שלו עדיין לא היה מובן, אך בהדרגתיות חל שיפור בדיבור. ניתן לומר שהחניך במהלך החודשים האחרונים עבר תהליך מאוד משמעותי, ביטחונו האישי עלה ובנוסף ציוניו עלו.

אמו של החניך, תיארה את השיפור שעבר במהלך החונכות: "בשם כל המשפחה ארצה להודות ליאן על יוזמתו המבורכת והנכונות לעזור. השיפור הוורבאלי עצום! ואף משפיע על מצבו החברתי בבית הספר שגם מאוד השתפר. הנתינה והעזרה מיאן הן אינסופיות וברור לי שגם בעוד מספר שנים יישאר יאן חרוט בזיכרונו של בני כאדם שגרם לנקודת מפנה בחייו לאחר הטראומה שחווה".

החונכות גם השפיעה על יאן: "בזכות החונכות הצלחתי ללמוד דברים רבים על עצמי. החניך עזר לי להבין שיש בי יכולות להיות סבלני וקשוב, תכונות שלא ייחסתי לעצמי. בעקבות החונכות החלטתי לעשות מאמץ ולהתקבל לאפיק מעבר מהלימודים הנוכחיים ללימודי סיעוד. כנראה שללא ההיכרות עם החניך, לא הייתי חושב על האופציה הזו. שנינו חווינו תהליך מלא בחוויות ובהפריה הדדית".

יאן קובצקי, בוגר תיכון האלון ע"ש גינסבורג, לומד בימים אלה במרכז האקדמאי פרס ברחובות לתואר ראשון במינהל מערכות בריאות ולוקח חלק באגודת הסטודנטים של המכללה בראשות לידור מזרחי. בנוסף קיבל השנה על פעילותו ההתנדבותית מלגת סטודנט מטעם עיריית יבנה.

הטקס ע"ש אברהם אגמון ז"ל התקיים במעמד אלון גלרון מנכ"ל פרח, פרופ` דניאל זייפמן, נשיא מכון ויצמן למדע ויו"ר מועצת פרח, מתניהו אנגלמן, מנכ"ל מל"ג ות"ת ויו"ר ראש הנהלת פרח, רם שפע יו"ר התאחדות הסטודנטים וד"ר ליאת בן דויד מנכ"לית מכון דוידסון.