עבודת חקר של תלמידי בית הספר האקולוגי בנושא הגעת ציפורים לבריכת המים בחצר בית הספר תוצג בכנס המחוזי של משרד החינוך


הישג חינוכי מרשים לבית הספר היסודי לאקולוגיה ע"ש יצחק שמיר ביבנה: עבודת חקר שביצעו תלמידי נבחרת החקר של בית הספר בהנחייתה של רכזת המדעים והאקולוגיה, רעות גל נבחרה מבין 500 עבודות ותוצג בכנס המחוזי של משרד החינוך בתחום המדעים שיתקיים במהלך חודש אפריל במכון הוולקני בראשון לציון.
    
עבודת חקר של תלמידי בית הספר האקולוגי בנושא הגעת ציפורים לבריכת המים בחצר בית הספר תוצג בכנס המחוזי של משרד החינוך
עבודת חקר של תלמידי בית הספר האקולוגי בנושא הגעת ציפורים לבריכת המים בחצר בית הספר תוצג בכנס המחוזי של משרד החינוך-4 עבודת חקר של תלמידי בית הספר האקולוגי בנושא הגעת ציפורים לבריכת המים בחצר בית הספר תוצג בכנס המחוזי של משרד החינוך-3 עבודת חקר של תלמידי בית הספר האקולוגי בנושא הגעת ציפורים לבריכת המים בחצר בית הספר תוצג בכנס המחוזי של משרד החינוך-2 עבודת חקר של תלמידי בית הספר האקולוגי בנושא הגעת ציפורים לבריכת המים בחצר בית הספר תוצג בכנס המחוזי של משרד החינוך-1

מדובר בעבודת חקר שביצעו תלמידי בית הספר האקלוגי בניהולה של שוש גופשטיין בשיתוף פעולה עם ילדי גן מלחים הסמוך בניהולה של הגננת ורד נעים. העבודה עוסקת ב"השפעת מקור מים קבוע על הגעת ציפורים לבריכה האקולוגית" שהוקמה לאחרונה בגינה שחצר בית הספר. עבודת החקר של הילדים נבחרה מתוך כ-500 (!) עבודות חדשניות ומרתקות שהוצגו בכנס אזורי שנערך לאחרונה במרכז אשכולות פיס למדעים ביבנה מטעם מחוז המרכז במשרד החינוך. בכלל העבודות לקחו חלק כ-2,200 תלמידים מכיתות ה`-ט` מבתי הספר במחוז המרכז. בסך הכל נבחרו שתי עבודות בלבד אשר יוצגו בכנס המחוזי.

"התלמידים גילו בקיאות, יצירתיות ושלטו בחומר, הציגו את עבודתם ברהיטות ובעניין רב. העבודות נבחרו לאחר שיפוט של מורי המדעים שהתקיים במושבי ההרצאות בכנסים. אנו שמחים להודיעכם כי העבודה תייצג את בית הספר בכנס המחוזי", כתבו השבוע רונית רוזנבוש וריבי גבע הממונות על תחום המדעים בבתי הספר היסודיים ובחטיבות הביניים במחוז המרכז.
בית הספר האקולוגי ע"ש יצחק שמיר הוא בית ספר צומח שייחודיותו הנה אקולוגיה. בשנת הלימודים הנוכחית הוקמה בחצר הגינה האקולוגית לה מטרות רבות בתחום החברתי, ההתנהגותי, הערכי, הקהילתי והלימודי. אחד הדברים המשמעותיים המתבצעים בגינה הינו תהליך החקר המדעי כאשר בגינה הוקמה בריכת מים אקולוגית בה מגוון צמחים (אוזן הפיל, קלה, גומא...). בנוסף, בבריכה חיים דגים ממינים שונים.

"זיהינו את בריכת המים האקולוגית כגורם ייחודי לגינתנו ונמשכנו לחקור את השפעותיה של הבריכה על מגוון העופות המבקרים בגינה", סיפרה רעות גל. "את המחקר ביצענו בעזרת תלמידי כיתה ג` 1 וילדי גן מלחים, כל זאת, כחלק מתהליך חונכות. בתחילה חשבנו שרק אנו תורמים לצעירים מאתנו, אך ככל שהתקדם המחקר גילינו עד כמה אנו, בעצמנו מתעשרים בידע, נתונים למחקר וערכים".

התלמידים זיהו בחמש חזרות התצפית עליה משמעותית במגוון וכמות הציפורים המגיעות לגינת בית הספר לעומת גינת גן מלחים. מכך ניתן להסיק שהציפורים מעדיפות לבקר דווקא בגינה שבה ישנו מקור מים לעומת גינה שבה אין מקור מים. "מתוך מחקר זה ניתן להסיק שמקור מים עבור ציפורים הינו צורך קיום קריטי. הציפורים פחות נמשכות לגינה שמספקת להן מזון, מרחב מחייה או מקומות מסתור והם יעדיפו באופן בולט ביקור בגינה זהה אך בעלת מקור מים קבוע", כתבו התלמידים בסיכום ניתוח המחקר.