ביבנה מקיימים "דיאלוג אחר"


תוכנית `דיאלוג אחר` מסכמת שנה נוספת של יצירת שיח חדש, מכבד ומקרב בין תלמידים, מורים והורים במערכת החינוך ביבנה
    
ביבנה מקיימים "דיאלוג אחר"
ביבנה מקיימים "דיאלוג אחר"-3 ביבנה מקיימים "דיאלוג אחר"-2 ביבנה מקיימים "דיאלוג אחר"-1

כתבה: קרן לוי-בוקין
למעלה מ 1,000 תלמידים ב- 11 בתי ספר בעיר השתתפו השנה בתוכנית "דיאלוג אחר ושיתופי פעולה", כ- 250 סיימו בהצלחה את קורס ההכשרה לתפקיד הנחשק – מגשרים. בנוסף, התקיימו סדנאות "דיאלוג אחר במשפחה" בהם משתתפים כ-150 הורים מדי שנה, כשבמקביל לכל אלו ועל מנת להשלים את השיח, הסתיים גם המחזור השלישי של קורס ההכשרה למורים, בו השתתפו נציגים של בתי הספר במטרה להכיר את התוכנית לעומקה, להתנסות בה ולהעבירה הלאה בהצלחה, אל התלמידים.

תוכנית הגישור וההכשרה המערכתית אשר מיועדת לתלמידים, הורים ומורים ופועלת בכל בתי הספר, הינה יוזמה ייחודית של ראש העיר, צבי גוב ארי, ומתקיימת ביבנה זו השנה התשיעית, בשיתוף פעולה של מנהל החינוך, מרכז רייך והמרכז לדיאלוג אחר במטרה להפוך את תהליך הגישור לחלק בלתי נפרד מחיי היום-יומיום בתרבות בית הספר תוך יצירת שיח משותף שישפיע על העיר כולה.

מיומנויות שליטה עצמית, לקיחת אחראיות אישית, הקשבה פעילה, מוטיבציה ומסוגלות אישית, שיתופי פעולה ופתרון קונפליקטים הינם חלק מהכלים הרבים אותם רוכשים מדי שנה משתתפי התוכנית, והמסיימים מספרים על שינוי בדרכי החשיבה וההתנהגות ועל יכולת ליצירת תקשורת מקדמת ויעילה בכלל מערכות היחסים שלהם, בבית הספר, בבית וגם בקהילה ובחברה הרחבה.

המשתתפים הרבים, מורים הורים ותלמידים, מביעים שביעות רצון גבוהה במיוחד מהתוכנית ומספרים על הלמידה והשפעתה על חייהם בעקבות התהליך שחוו:
יהלי, תלמידה מגשרת מבית ספר `רבין`: "בזכות התוכנית כבר אין הרבה מריבות. התוכנית לימדה אותנו שגם אם רבים צריך לדעת לפתור את הבעיה והיום, גם אם יש מריבה בין החברים שלי אני יודעת להקשיב לצדדים המסוכסכים, לזהות את הצורך של כל צד בסכסוך ולחשוב יחד על פתרונות מתאימים עד שכולם משלימים בסוף וחוזרים להיות חברים. לדעתי גישור זאת דרך חיים שכל אחד צריך ללמוד ולדעת".

קרן, אמא לבוגרי תוכנית הגישור הבית ספרית: "תענוג לשמוע את הילדים משתמשים במושגים חדשים ובוגרים, וכיצד הם יודעים ליישם את מה שלמדו בשיעורים גם בבית, ביחסים הבין-משפחתיים".

זיו בגייב, בוגרת סדנת ההורים "דיאלוג אחר במשפחה": "נהניתי כל-כך מהתוכנית, היא השתלבה עם חיי היומיום מול הילדים ובכלל, תרמה להתנהלות אחרת במשפחה ולהרגשה של ביטחון בבית. ההשתתפות בתוכנית גרמה לנו להאמין ביכולות של ילדנו ולקדם אותם באמונה מלאה בכוחם".

עדי ראובן, מורה בבית הספר האקולוגי: "למדנו עד כמה חשוב להנחיל לתלמידנו את היכולת להקשיב באמת, להמתין עם התגובה המיידית שכל-כך אופיינית לנו, ולגלות יצירתיות בפתרונות. גם בבית – בזוגיות, עם המשפחה ובקשרים הקרובים השונים, התהליך של התגובה המיידית מהבטן, קיבל קצב אחר, מכיל ומבין יותר. השפה החדשה אותה הכרנו ולמדנו בקורס היא שפה שחשוב מאין כמותה להנחיל לדור הצעיר וכמובן לכלל הציבור".


מייסדת ומנהלת `המרכז לדיאלוג אחר`, אורנה גילת: "תוכנית הגישור המערכתית והייחודית ליבנה מאפשרת יצירת דיאלוג אחר במובן הרחב. כשתלמידים, הורים ומורים דוברים יחד את אותה השפה, מתקיים תהליך מקיף ועמוק שמייצר הזדמנות למציאות חדשה. הכלים ההתפתחותיים והתקשורתיים שאנחנו מעניקים לילדנו בהווה הם אלו שישפיעו על העתיד וייבנו יסודות איתנים לחברה טובה יותר".