שותפות ומעורבות הורים בעשיה החינוכית בבית הספר האקולוגי, יבנה
|
||||||||||||||||
|
בנקודת הזמן הזו בית הספר פתח את שעריו לתלמידים כשהוא למוד ניסיון ובוגר יותר, מחבק את תלמידיו באהבה גדולה, מתווה להם דרך, מעורר את סקרנותם ומספק להם כלים לכישורי חיים וללמידה אפקטיבית ומשמעותית. יחסי הגומלין בין הסגל הניהולי והנהגת ההורים הבשיל במהלך השנים הקודמות ובשנת הלימודים תשע"ט נשא יותר פירות של הצלחה. השנה החלה במפגש משותף של הורים ומורים. במפגש זה סומנו אבני הדרך ומטרות השנה שבפתח. בית הספר התברך בהנהגת הורים אסרטיבית, מניעה, רותמת ויצירתית. כפועל יוצא מהשנים האחרונות חולקו ההורים ל- 4 ועדות עיקריות: ועדת מוגנות - אשר שמה למטרה להעצים את האני האישי של התלמיד ולהציב אותו בראש הפירמידה כאני חזק שעומד על זכויותיו להגן על עצמו. הועדה עסקה בנושא השיח הבינאישי והמקשר בין התלמידים תוך התייחסות לפרט כפרט עצמאי וכחלק מחברה כוללת. במסגרת הועדה נוסחה אמנה בית ספרית (עשרת הדיברות) וכללי התנהגות אשר פורסמו לכלל תלמידי בית הספר והוריהם. הסלוגן הנבחר להוביל את פעילות הועדה "באקולוגי זכותי להיות מוגן, מחובתי להגן " הועדה כללה הורים, תלמידים ואנשי צוות חינוך ונפגשה אחת לחודש כדי לקדם את הנושאים שעל הפרק. ועדת אקולוגיה - ועדה שהוקמה במטרה להפיח חיים בחצר בית הספר. הועדה הובילה הגשת "קול קורא" להקמת גינה אקולוגית בבית הספר תוך חשיבה על החי והצומח המותאמים לסביבה. בית הספר זכה בתקציב משמעותי של משרד החינוך והרשות. בחצר בית הספר ניתן להתרשם מתוצרי הועדה בדמות בריכת מים אקולוגית הכוללת צמחיה מותאמת ודגים ומשמשת כסביבת חקר לתלמידי בית הספר. ועדת תרבות וועדת קהילה - בית הספר האקולוגי שוכן בלב השכונה הירוקה. ועדה זו היוותה את החוט המקשר בין תלמידי והורי בית הספר וקהילת השכונה הירוקה. במסגרת הועדה נאספו תרומות מזון בחג ראש השנה ובחג פסח- קמחא דפסחא. התרומות הועברו לעמותות בעיר הפועלות לחלוקת סלי מזון במטרה לעזור לנזקקים לערוך את סדר ראש השנה וסדר פסח כהלכתם. הצוות החינוכי וההנהלה גאים מאוד בהורים ובתלמידים אשר פתחו את ליבם ואת כיסם לעזור לחלשים שבחברה. ערכי החברות והנתינה הם ערכים אותם מתווה בית הספר בתלמידיו במהלך השנים האחרונות. במהלך השנה החולפת נערכו פעילויות רבות ומגוונות הקשורות באירועים מיוחדים ובחגי ישראל תוך שיתוף פעולה בין התלמידים, הסגל החינוכי, ההורים, ועדי הכיתות והנהגת ההורים. הפתעה נעימה חיכתה לצוות החינוכי על ידי הנהגת ההורים אשר הובילה ביום המעשים הטובים וביום המורה קבלת פנים ססגונית הכוללת קינוחים טעימים, ודאגה לעצב את הכניסה לבית הספר, הכיתות וחדר המורים שלבש חג וחימם את הלב של כולם. הכרת התודה למורים על פועלם במשך כל השנה אינה דבר שמובן מאליו. הצוות החינוכי מעריך מאוד את החשיבה, התכנון והתוצאה שהתקבלה. בבית הספר נערך יום שיא נוסף בנושא: חינוך פיננסי. חינוך פיננסי הוא פעילות של חינוך, הדרכה והפצת מידע שמטרתם יצירת אוריינות פיננסית מתוך מחשבה שפעילות זו תאפשר לנהל טוב יותר את הפעילות הכלכלית, בתוך המערכת הכלכלית החברתית הקיימת. אם תפתחו את מערכת השעות של ילדכם תגלו שם את מקצועות הלימוד המסורתיים: תנ"ך, שפה, מולדת , מתמטיקה ואנגלית, אך אין מקצוע שמכין את התלמידים להתנהלות כלכלית נכונה בעתיד. בשנים האחרונות מתחזקת הגישה כי לא נעשה מספיק בכדי להטמיע בקרב ילדים ונוער התנהלות כלכלית נבונה. ולכן, על מנת להפוך את הילדים שלנו לאחראים ושקולים כבר בגיל צעיר יש להקנות להם ידע ולהעניק כלים. מכאן נבע הרעיון לקיים יום שיא בבית הספר האקולוגי בו ילמדו כ- 500 תלמידים בכיתות א-ו על מושגים כלכליים בנושאים שונים. מערכי השיעור חולקו לכיתות א-ב ולכתות ג-ו. לטובת המשימה נרתמו חברי ההנהגה ההורית, ההורים והסגל הניהולי של בית הספר. בית הספר כמעודד חוויה של למידה, גאה לקחת חלק בפרויקט כל כך חשוב שסיקרן את התלמידים ועודד אותם לשאול ולחקור אודות מושגים פיננסים מעולם הבנקאות. התלמידים של היום כנראה יעסקו בעתיד במקצועות שעדיין לא קיימים, ובית הספר הוא המקום להעניק להם כישורי חיים לעתיד. התלמידים בכיתות הגבוהות התחרו במשחק אינטראקטיבי של בנק לאומי הכולל שאלות בנושא: יתרה, סוגי מטבעות, שיק, כרטיס אשראי הלוואה וכד`... התגובות בסיומו של היום היו חיוביות מאוד- רבים מההורים סיפרו שנהנו מהחוויה לעמוד מול כיתה וללמד נושא כל כך חשוב. את סיום השנה חתמו באקולוגי במפגש מסכם בהשתתפות הצוות החינוכי והנהגת בית הספר. במפגש הוצגה הפעילות הענפה על כל רבדיה שנעשתה השנה בבית הספר, נערך שיח פתוח ונהנינו ממופע חוויתי. בסוף המפגש חולק שי צנוע לאות הכרת תודה להורים על פועלם לאורך השנה כולה. נסיים בציטוט של ויליאם ארתור וורד "מורה בינוני אומר. מורה טוב מסביר. מורה מצוין מדגים. מורה מושלם מעורר השראה". במהלך השנה חיזקנו את האמון של ההורים והתלמידים במערכת החינוך כמעוררי השראה ולמידה. זו ההזדמנות לומר לכולם תודה רבה ולהתראות בשנת הלימודים הבאה. המשך חופשה נעימה. |